Tuesday, May 25, 2010

moments that should always be remembered.

i always had a 'thing' with my cikgu-cikgu. secara lansung atau tidak berkadar lansung, tapi mesti setiap sekolah yang aku masuk mesti ada je kenangan yang membuatkan cikgu-cikgu tersebut rasa serik nak mempunyai anak murid macam aku.

aku ingat lagi. time darjah satu. ada classmate aku mata tercucuk pensil tajam. berdarah. gila la cuak gila maklumla darjah satu kot. time tu ada yang masih stok kencing malam kat tilam lagi. tiba-tiba tgk orang mata berdarah. time tu aku takkan boleh lupa cikgu bhs melayu aku. dia mmg kental dalam masa yang sama kena tenangkan budak yang mata tercucuk pensil tu dan kena tenangkan jugak budak-budak lain yang menangis ketakutan.

bila darjah lima aku ingat lagi ada satu cikgu kereta dia buruk sangat penuh dengan sticker and aku selalu kutuk dia tapi dia selalu layan aku baik-baik sebab cikgu mana bleh diskriminasi kan? campur dengan cikgu razak yang selalu tumpangkan aku balik rumah kat buloh kasap sebab sekolah aku jauh sangat-sangat dari rumah.

bila masuk darjah 6 aku pindah sekolah sebab selalu masuk sukan cikgu lantik jadi pengawas (takde kaitan) lepas tu selalu kena warning sebab datang sekolah lambat walaupun rumah cuma belakang sekolah. cikgu tu mesti menyesal jadikan aku pengawas.

masa form 1-3 lagi teruk. kena paksa diri tengah panas sebab tak siap kerja semata-mata masuk choral speaking. cikgu denda diri tengah malam kat dataran sambil di suluh lampu kereta time budak lelaki balik prep sebab main pop kuiz kat kelas dan memekak. kena baling kapur time kelas sejarah sebab tidur. dipaksa dengan rela berdiri atas kerusi (kadang-kadang) meja sebab tak pernah hafal bahasa arab. fly semata-mata nak pergi exam MRSM. tak masuk selalu bertekak dengan warden aspuri sebab warden tu benci perempuan.

form 4-5 bila kena diri luar kelas sebab tak siap kerja, teros pegi toilet pastu conteng dinding toilet chating dengan classmate yang sama-sama kena denda. berdating sampai kena sebat dengan pengetua. tak masuk lari berjoging tengah malam atau ketuk ketampi 100x sebelum pergi kelas sampai terketar2 lutut.

sampai dah besar mesti ada je kenangan dengan cikgu-cikgu.

aku tak pasti cikgu-cikgu ingat lagi tak dia ada anak murid degil dan jahanam macam aku. and aku tau aku dah sangat-sangat lambat utk cakap terima kasih utk semua tunjuk ajar, didikan dan teguran. ingat lagi cikgu kimia merayu aku study kimia sbb trial dapat 8E. nasib baik dia nasihat kalau tak mesti aku end up dengan result spm yang macam tah apa-apa.

walaupun aku yakin aku benci bila warden jerit nama aku kuat-kuat even dia tengah mengajar kelas lain sebab aku datang lambat. walaupun aku malas sangat buat karangan BM, walaupun aku selalu gelak bila ada orang mengejek cikgu (termasuk la aku kadang2 join jugak) aku tetap bersyukur. selain dari ibu bapa, adik beradik dan kawan2, cikgu-cikgu adalah manusia terpenting yang corak hidup aku sampai sekarang.

aku takkan pernah lupa. manusia-manusia mulia yang tak jemu mendidik walaupun ada anak murid yang degil gila macam aku. yang akan sentiasa senyum dan tak pernah marah bila anak murid dia asyik tidur (mungkin dia pun dah give up nak mara).

jadi walaupun dah terlambat aku tetap nak cakap;

SELAMAT HARI GURU

utk semua cikgu-cikgu yang dah mendidik aku secara sengaja atau tidak, untuk semua cikgu-cikgu yang aku kenal dan utk semua kawan-kawan aku yang dah jadi cikgu.

semoga cikgu-cikgu terus mendidik anak bangsa supaya satu hari nanti budak tu akan cakap, "kalaula tak sebab cikgu xxx yang mengajar aku dulu, tentu aku takkan berjaya sampai sekarang"

terima kasih banyak-banyak :)

No comments:

Post a Comment