Wednesday, April 7, 2010

bila filem atau drama melayu nak maju?

kalau aku cakap direct nanti ada la yang tak puas hati kan? tapi kau rasa sakit hati tak kalau tengok benda-benda nonsense dalam movie atau drama-drama melayu.

cth: buat CPR pun tak betul.

benda-benda ni memang kecil. tapi kadang-kadang seolah olah memperbodohkan orang yang menengok movie/drama tu pulak. as if orang sekarang takde yang jadi doktor or blajar medic. even orang-orang tak belajar medic atau takde asas dalam medic pun tau cara kau buat tu salah.

ada certain cerita tu berbelit-belit. nak buat macam cerita berat overseas la kononnya. lastnya, pelakon sendiri tak paham. penonton ape tah lagi. tak pun cerita meleret-leret. tapi ending entah apa-apa. memang ada cerita overseas pun macam ni. ye lar takkan semua cerita ending nak happy2 je kan? tapi biar lah semenggah sikit kan?

aku bukan nak agung-agung kan karya luar. tapi kalau tgk product2 filem/drama malaysia ni, buat sambil lewa je. pengarah mana, tak payah cakap la. confirm korang pun sependapat dgn aku.

orang tak nak tengok filem berat dan sedikit slow tapi penuh mesej karya Yasmin Ahmad. yang orang rebut-rebut nak tengok cerita senario (contoh). hadoiyai. sakit otak aku. lawak pun tak lawak sebenarnye.

malas nak cakap. yang penting hati aku sakit tengok orang pakai defibrillator pun macam tekap span kat dada. buat CPR pun tangan bengkok. and ada benda tercucuk kat leher, cabut macam tu je. gila tak realistik! ada vessel yang besar kat situ la gila! makin mati la patient tu.

argh. emosi aku!


***jangan salah anggap dengan entry ni. aku masih lagi tahap beli tiket wayang untuk tgk movie-movie melayu, masih makan depan tv semata-mata nak tengok drama melayu. cuma kadang-kadang sedih. kalau polish sikit even benda-benda kecik, kan lebih baik?

2 comments:

  1. diaorang sengaja buat camtu biar penonton prihatin macam ko ni komen, baru dia tau ada orang tengok drama diaorang rupanya! haha

    ReplyDelete
  2. boo, ko tengok tak cite KITA? yg scha try defib.. adeh bongek tull.. klu gitu la pakai defib, dh lama byk staff mati keliling dia b4 patient tu mati..

    tu yg xbest local products, dia buat ala kadar. nk buat, buat betul2 baru nmpk real.. klu main2 gitu, baik toksah buat. geram plak after aku tgk intro citer KITA tu.. bengong.

    ReplyDelete